Monica Lindberg har vært ansatt hos Taigaen i fire år. Hun er tidligere selvstendig næringsdrivende med egen frisørsalong, men ønsket etterhvert å bytte beite, da frisøryrket kan være både tungt og belastende. Da Taigaen søkte etter en «interiørfreak» følte hun seg truffet, og sendte inn en søknad.
- Jeg har alltid vært kreativ og likt å jobbe med hendene, å skape ting. Og jeg bruker vanvittig mye tid på interiør og design på fritida, flere timer hver dag, sier Monica.
- Hvordan holder du deg oppdatert på området?
- Jeg går på nettet, googler i vilden sky, og følger med på Instagram. De profilene jeg følger handler stort sett om interiør og design og mindre om privatpersoner. Også elsker jeg å se oppussingsprogrammer. Noen av favorittene er «Eventyrlig oppussing», der jeg har sett alle episodene mange ganger, og «Superoppusserne» og «Tid for hage». Jeg elsker å pusse opp hjemme også, til min manns store frustrasjon!
KARTLEGGER KUNDENS BEHOV
Monica forteller at hun er veldig utadvendt, og trives utmerket med kontakten med alle kundene.
- Hvordan går du frem da, når kundene dukker opp og de ønsker hjelp til både valg av ute- og innemøbler, interiør og tilbehør?
- Vi har mange ulike typer kunder, så jeg forsøker i første omgang å kartlegge kundens behov, som jo er veldig forskjellig. Jeg prøver å finne ut hva slags type mennesker det er, hva slags hus de bor i, hva de liker i utgangspunktet. Det er stor forskjell på stilen i et funkishus og på et småbruk, for å ta et par ytterpunkter. Jeg spør om hvor møblene skal plasseres, hvordan det ser ut i det aktuelle rommet, hvilke farger har vi med å gjøre? Eller dersom det er utemøbler, da spiller jo husfargen størst rolle. Med innemøbler er det ofte litt mer nyansert.
FARGEKART I BUTIKKEN
Jeg har brukt en del tid på farger, kan du si, og vi har også fargekart i butikken. La oss si at det kommer inn en kunde som nettopp har pusset opp spisestuen sin. Og har malt veggene i den eller den fargen. Da tar vi fram fargekartet, og jeg viser dem ulike alternativer til møbler og tilbehør som kan passe til akkurat den fargen. Akkurat det med farger er en utfordring, for det har så mye med personlig smak å gjøre. Jeg spør også om bruksområdet, og om hvor mange de er i familien, for eksempel. Slik får jeg raskt et overblikk og en viss peiling på hvilke typer personer man har med å gjøre, hvilke behov de har, og hva de er ute etter. Så foreslår jeg forskjellige alternativer ut fra det.
- Jeg var på Taigaen og julahandlet i fjor, og ble veldig begeistret for kundeservicen dere yter.
- Ja, vi får høre det innimellom. Det er viktig å kunne yte det lille ekstra, også i travle tider, slik som for eksempel førjulen ofte er. Kunden er alltid i fokus hos oss.
FRA TOMT BORD TIL FULL OPPDEKNING
- Har du opplevd noe spesielt i forbindelse med jobben din her, som du kan dele?
- Ja, jeg traff en kunde i en helt annen sammenheng forleden, som kjente meg igjen fra den gangen jeg nettopp hadde begynt å jobbe her. Hun hadde ikke handlet så mye her tidligere, og kom inn i butikken fordi hun skulle ha selskap, og ikke ante hvordan hun skulle dekke bordet eller hva slags pynt hun skulle bruke. Så husket hun at der stod jeg – interiørfreaken – og var mer enn klar for å hjelpe til med det! Hun trengte råd om alt fra bordpynt til serviettbretting. Jeg dekket på noen eksempler, og viste henne hvordan hun kunne brette serviettene. Hun gikk ut herfra med alt hun trengte til selskapet sitt. Senere har hun kommet tilbake, og sagt at hun følte seg så godt ivaretatt den første gangen, og uansett når hun har vært innom senere, har hun alltid fått nye tips og gode råd. Det er hyggelige tilbakemeldinger å få. Mange tar også bilder av eksemplene jeg kreerer. Jeg elsker de kundene som vil ha ekstra hjelp med sånne ting!
DEN STORE DRØMMEN
- Og hva drømmer du om når du ikke redder folk fra grusomme fargekombinasjoner eller sitter med nesa nedi interørprofilene på Insta?
- Det er en stor drøm å ta en type interiørutdanning. Interiørarkitekt er litt for langvarig, kanskje. Men interiørkonsulent eller interiørdesigner skulle være mulig å få til. Det lar seg også fint kombinere med jobben. Det er mitt størst ønske, avrunder en blid Monica før hun går ut i butikken for å hjelpe kunder som ønsker seg det lille ekstra.